domingo, 30 de diciembre de 2012

Les 4 metàfores

Charles Crook, professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham, va conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador mitjançant 4 metàfores. 
A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
L'ordinador ensenya l'alumne, com si fos el professor. Segueix la seqüència següent: l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua. Els programes més emprats són els que s'anomenen d'exercici i de pràctica. Un exemple seria les activitats de JClic.
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
L'alumne controla l'ordinador i no a l'inrevés. L'alumne dóna les tasques a l'ordinador per indicar-li que ha de fer. Un exemple seria el Scratch, un programa què consisteix a donar-li ordres a un gat.  
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Un exemple de simulador seria la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistema fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta.
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Estem acostumats a utilitzar l'ordinador com a eina de treball, però té moltes més possibilitats expressives. Jordi Vivancos afirma que concebre l'ordinador com a eina ens limita, i no ens deixa veure les possibilitats que tenen els ordinadors en els entorns educatius. 

La pràctica ha consistit en buscar més exemples sobre aquestes metàfores, escriure-les dins d'un quadre en un word i pujar-ho mitjançant una web anomenada Scribd. Així de pas, hem après un mètode per pujar textos a la web. Us deixo l'enllaç de la web per si us interessa!

Metàfores

No hay comentarios:

Publicar un comentario